Wtorek, 18 grudnia 2018, godzina 13:31

Ból kończyn PDF Drukuj Email

Przewlekłe bóle kończyn najczęściej umiejscowione są w okolicy barku, łokcia, nadgarstka oraz pięty/stopy. Przyczyną bezpośrednią tych bólów jest przewlekły stan zapalny. Najczęściej są to konkretne schorzenia: łokieć tenisisty, golfisty, zapalenie guzka kości ramieniowej, guzowatości kości piętowej.

Co to jest łokieć tenisisty?

Łokieć tenisisty (epicondylitis lateralis) należy do schorzeń dotyczących ścięgien i pochewek ścięgnistych. Przyczyna dolegliwości nie jest znana. Prawdopodobnie przyczyną są przewlekłe mikrourazy przeciążeniowe mięśni prostowników nadgarstka i palców ręki prowadzące do zaburzeń struktury kolagenu i proteoglikanów (głównych budulców ścięgien).

Jak poznać czy to schorzenie dotyczy mnie?

Predysponowane są osoby (najczęściej między 30 a 50 r.ż. i z pewnych zawodów i dyscyplin sportowych) wykonujących ruchy często powtarzająe się prostowania w stawie łokciowym i odwracania przedramienia . Dotyczy to głównie tenisistów, stomatologów, ślusarzy, masażystów, gospodyń domowych.

Jak leczyć?

Leczenie polega na podawaniu leków przeciwzapalnych, przeciwbólowych w ostrej fazie oraz na odciążeniu konczyny.
Przy braku poprawy stosuje się:
- ostrzykiwanie miejscowe stroidami
- fizykoterapię (laser, ultradźwięki, fono- i jonoforeza z niesterydowymi lekami przeciwzapalnymi, krioterpia)
- ćwiczenia rozciągające (pobudzenie produkcji włókien kolagenowych).

Ostatnia aktualizacja: 4/2009